Paspoort en visum

Vergeet niet te checken of u een paspoort, visum of andere reisdocumenten moet meenemen. Specifiekere informatie voor uw bestemming vindt u in onze tool.

Reisdocumenten: welke heeft u nodig?

Welke documenten u mee moet nemen, hangt af van een aantal factoren:

  • uw land van vertrek, overstap en aankomst;
  • uw nationaliteit;
  • uw huidige woonplaats.

We raden u aan om de ambassade-website te raadplegen van het land dat u bezoekt. Check ook onze reisdocumenten tool voor specifiekere informatie relevant uw reis.

Scan uw travel reisdocumenten

Om u tijd te besparen op de luchthaven, bieden wij een veilige en gebruiksvriendelijke manier om uw paspoort of identiteitsdocument vóór vertrek aan uw boeking toe te voegen. Zo kunnen wij uw reisdocument alvast verifiëren, waardoor handmatige controles op de luchthaven mogelijk worden verminderd.

U kunt uw reisdocument op verschillende handige manieren scannen en uploaden:

  • Met uw telefoon: Heeft u de KLM-app geïnstalleerd? Dan kunt u uw paspoort of ID direct scannen met de camera van uw telefoon. U hoeft dan niet tussen apparaten te wisselen. Werkt dit niet, controleer dan in de instellingen of de KLM-app toegang heeft tot uw camera.
  • Met uw computer: Heeft uw laptop of desktop een webcam, dan kunt u die gebruiken om uw document te scannen. Voor betere prestaties raden wij de overdrachtsoptie hieronder aan.
  • Geen camera op uw computer? Gebruik onze veilige overdrachtsoptie. U ontvangt een QR-code waarmee u de scan eenvoudig en veilig op uw mobiele apparaat kunt afronden.

De tool leest de Machine Readable Zone (MRZ) van uw reisdocument. Dit zijn de twee of drie regels met tekens onderaan de paspoort- of ID-pagina. Deze zone bevat essentiële informatie, zoals uw volledige naam, nationaliteit, geboortedatum en documentnummer. Alleen deze zone wordt gebruikt om persoonlijke gegevens uit te lezen. Uw foto wordt niet gebruikt.

Let op: In sommige paspoorten, vooral bij gehuwde personen, staat in de MRZ alleen de meisjesnaam vermeld. Als uw boeking op uw gehuwde naam staat en de MRZ alleen uw meisjesnaam toont, kan dit leiden tot een naamverschil. Zorg er daarom voor dat de naam in uw boeking overeenkomt met de naam in de MRZ van uw document.

  • We vragen alleen om een reisdocument als dit verplicht is voor uw bestemming. Voor vluchten binnen het Schengengebied is bijvoorbeeld geen paspoort nodig.
  • Wanneer een document wel vereist is, kunt u het vooraf uploaden zodat wij het digitaal kunnen controleren. Dit kan u helpen de handmatige controle door een medewerker op de luchthaven over te slaan. Voor de meeste bestemmingen vragen wij u om uw document te scannen wanneer u gebruikmaakt van Mijn Reis.
  • Als uw bestemming extra documenten vereist, zoals een visum, kan het zijn dat een handmatige controle alsnog nodig is.

Heeft u een account bij ons? Dan kunt u uw gescande paspoort of identiteitskaart veilig opslaan. Als er slechts één document is opgeslagen, wordt dit automatisch gekoppeld aan toekomstige boekingen. Zo bespaart u kostbare tijd bij elke nieuwe reis.

  • Het uploaden van een gescand document is verplicht wanneer u dit toevoegt via Mijn Reis of uw account. Zo kunnen wij een veilige en betrouwbare verificatie uitvoeren.
  • Lukt scannen niet? Dan kunt u uw documentgegevens handmatig invoeren tijdens het online inchecken, of uw document laten controleren door een medewerker op de luchthaven.

De inreisvereisten verschillen per bestemming. Weet u niet zeker of u een paspoort, visum of ander document nodig heeft voor uw reis? Raadpleeg dan TravelDoc. Deze tool geeft u de meest actuele inreisregels op basis van uw bestemming, nationaliteit en reisroute.

De scantool wordt geleverd door Scandit, een betrouwbare en veilige oplossing. De technologie is ontworpen met privacy in gedachten en voldoet volledig aan de AVG en andere relevante wet- en regelgeving op het gebied van gegevensbescherming:

  • Alle gegevens worden end-to-end versleuteld tijdens het scannen en uploaden.
  • Scandit slaat geen documentinformatie op.
  • Uw document wordt alleen tijdelijk in uw boeking opgeslagen, tenzij u ervoor kiest het in uw account op te slaan.
  • U behoudt te allen tijde de controle over uw gegevens. U kunt opgeslagen documenten bekijken of verwijderen via uw account.

Het vooraf toevoegen van uw reisdocument is een eenvoudige stap die uw reiservaring sneller, gemakkelijker en comfortabeler kan maken.

Visum aanvragen

Als u een visum nodig heeft, kan onze partner Sherpa tegen betaling uw aanvraag voor u doen. Of u regelt het zelf via de bevoegde instanties. Om online in te checken via KLM.com, moeten uw visum en andere reisdocumenten compleet zijn.

Veelgestelde vragen

Onder reisdocumenten vallen natuurlijk paspoorten en identiteitskaarten. Maar ook visa, verblijfsvergunningen, vaccinatiecertificaten, etc. Welke documenten u mee moet nemen, hangt af van uw land van vertrek, overstap en aankomst, uw nationaliteit en uw huidige woonplaats. Check onze reisdocumententool voor specifiekere informatie over uw reis. U kunt op de KLM-website in Mijn Reis alvast uw persoonlijke gegevens invoeren en aanvullen. Dat bespaart tijd op de luchthaven.

Heeft u een Nederlands paspoort? Dan heeft u geen visum nodig voor reizen tot 90 dagen in het Schengengebied, EU-landen en het Caribisch deel van het Koninkrijk. Gaat u naar een land buiten deze gebieden, of voor langere tijd? Controleer dan zelf of u een visum nodig heeft.

Ja dat kan. In EU-landen en het Schengengebied kunt u ook reizen met een identiteitskaart.

Binnen Schengenlanden wordt er geen paspoortcontrole uitgevoerd. Wel moet u altijd een geldig paspoort of identiteitsbewijs bij zich hebben. Vliegen met een verlopen paspoort mag dus nooit.

Voor sommige landen moet uw paspoort zelfs enkele maanden geldig zijn als u er naartoe reist. Wij raden u aan om ruim op tijd te checken hoe lang uw identiteitsbewijs nog geldig is.